S2E26bis: "Mediamakers met een hoek af overleven AI" Tom De Cock, mediagezicht, over de professionalisering van content, zichtbaarheid van Vlaamse podcasts en de toekomst van mediamakers in Vlaanderen
50 Koffies Original - Een podcast door Yana Smits en Nadia El Makhfi - Maandagen
Categorieën:
Tom De Cock is radio- en televisiepresentator, podcastmaker en schrijver. Als tiener schreef hij zijn eerste roman en werd hij gebeten door taal. In 2022 ontving hij de prijs voor Beste Boek voor Jongeren met zijn jeugdboek 'Lily'. Hij werkte eerst vijftien jaar als publieksopwarmer en applausmeester in de Vlaamse mediasector. In 2008 begon zijn radiocarrière bij Radio Donna. Een jaar later lanceerde hij samen met Peter Van de Veire de jongerenzender MNM, waar hij twaalf jaar de avondspits presenteerde. Tegenwoordig hoor je hem op Qmusic in zijn avondprogramma, Club De Cock. Daarnaast is de veelzijdige mediapersoonlijkheid medeoprichter van een handgemaakte zakdoekenbedrijf, Huff & Puff, en doet hij al drie jaar aan gewichtheffen! In deze aflevering reflecteren we met Tom op het Vlaamse medialandschap, de evolutie van podcasts in Vlaanderen en wat er achter de schermen van mediaproducties gebeurt. Verder bespreken we hoe grote mediaspelers inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals artificiële intelligentie, digitale radio en streamingdiensten. We staan ook stil bij de uitdagingen van Vlaamse podcasts op platforms zoals Spotify en hoe ze de mainstream massa beter kunnen bereiken. Terwijl een nieuwe generatie digitale creatievelingen opkomt, zoeken grote mediaspelers naar manieren om met talentvolle online creators samen te werken. Het is nog maar de vraag hoe de toekomst van de Vlaamse media eruitziet.