#1 - Cassettebandjes

1. Laura ontdekt tijdens een saaie coronawinter in het archief van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis een enorme collectie cassettebandjes. Op die cassettebandjes staan de stemmen van ‘Spanjestrijders’: Nederlandse mannen en vrouwen die in de jaren dertig naar Spanje vertrokken om daar in de burgeroorlog tegen het fascisme te vechten.   Wie waren deze mensen? En waarom deden ze mee aan een oorlog zo ver van huis?   Twee stemmen blijven het meest in Laura’s hoofd hangen: de stemmen van Jaap Gons en Jenny Schaddelee. Ze leert ze steeds beter kennen, en Jaap en Jenny laten Laura ook nadenken over haar eigen idealen. Wat doet zij eigenlijk voor de dingen waar ze in gelooft?   

Om Podcasten

In de 4-delige serie De Spanjestrijders en ik verbindt programmamaker Laura Lubbers het historische verhaal van twee Spanjestrijders aan vragen over idealisme en daadkracht die jonge mensen van nu zichzelf stellen. Wat doe ik eigenlijk voor mijn eigen idealen? En wat ben ik bereid daarvoor op te offeren?  Jaap Gons en Jenny Schaddelee zijn twintigers als in 1936 de Spaanse Burgeroorlog uitbreekt. Jaap en Jenny besluiten, net als honderden andere Nederlanders en tienduizenden mensen van over de hele wereld, naar Spanje te gaan om de Republiek te beschermen tegen het oprukkende fascisme van generaal Franco. Uit idealisme wagen ze hun leven in een oorlog in een land waar ze nog nooit geweest zijn.   Vijftig jaar later zijn deze Spanjestrijders geïnterviewd door geschiedenisstudenten. En veertig jaar dáárna belanden de cassettebandjes met die interviews in de handen van programmamaker Laura Lubbers. Ze is net zo oud als Jaap en Jenny waren toen ze besloten naar Spanje te gaan. De verhalen van deze mensen, die al overleden waren toen Laura geboren werd, fascineren haar en laten haar nadenken over haar eigen verantwoordelijkheid en idealen in een wereld die opnieuw op een kruispunt staat.  Een productie van Laura Lubbers, Interzone en VPRO’s OVT voor NPO Radio 1.  Deze productie is mede mogelijk gemaakt door het NPO-Fonds. Met dank aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis