Minder advertentiemacht voor Google en Meta; de 'derde golf' is in volle gang

Ooit waren Facebook (Meta) en Google de absolute koningen van de digitale advertenties. Maar sinds een tijdje is daar een derde speler bijgekomen: Amazon. En dat is inderdaad een ander soort bedrijf: een webwinkel. Steeds meer consumenten gaan direct naar Amazon als ze op zoek zijn naar een product. En dat brengt een verandering teweeg, want bedrijven als Amazon, maar ook Albert Heijn, hebben unieke data over klanten en hun koopgedrag. Inmiddels gaan de helft van de zoekopdrachten naar producten in de VS direct via Amazon. Deze 'derde golf' (of 'Third Wave') in retail media kenmerkt zich dus door de verschuiving gebruikersdata. Met de eerste golf kwam Google op als dominante zoekmachine, in de tweede golf werd het gebruik van social media (lees: Facebook) steeds prominenter. 

Langzaam maar zeker beginnen bedrijven als Amazon en Ahold Delhaize zich dit ook te realiseren, maar de volle potentie wordt nog niet benut. Albert Heijn maakt bijvoorbeeld nog geen koppeling met ahold-webshop Bol. Dit klantprofiel zou fundamenteel verschillen van de informatie die Google en Meta in bezit hebben. Koop je spullen voor een babykamer op Bol.com? Dan is het slim om een maand later pampers in de aanbieding te doen bij de Albert Heijn. 

Om over dit fenomeen te praten gaat De Technoloog in gesprek met Bart Zoetmulder, expert verdienmodellen van digitale media. Bart heeft een verleden bij DPG Media en Amazon en is inmiddels zelfstandig ondernemer. Hij legt ons uit wat de waarde van deze data is en hoe bedrijven ermee omgaan. Dat is nog niet optimaal, want met een beetje fantaseren zou alles onder de paraplu van Ahold Delhaize aan elkaar kunnen koppelen.

Gast

Bart Zoetmulder

Links

Video

Geen video, deze week!

Hosts

Mark Beekhuis & Ben van der Burg

Redactie

Daniël Mol 

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Om Podcasten

Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg gaan wekelijks in gesprek met spraakmakende experts over technologische ontwikkelingen en de impact op onze samenleving. Technologie is overal. In onze broekzak, om ons heen en soms zelfs op ons hoofd. De Technoloog duikt iedere week in een nieuw aspect van deze eeuwig fascinerende wereld. De Technoloog schuwt geen enkel onderwerp. Van AI naar ruimtevaart, van chips naar het metaverse en van mobiele telefonie naar ICT-recht. Hoe veranderen nieuwe regels de technologische wereld om ons heen? En zijn die regels wel effectief? Technologie is niet neutraal. Een groot deel van de gadgets, software en andere toepassingen die we in Europa gebruiken komt ofwel uit de Verenigde Staten ofwel uit China. En dat is een probleem, weet ook de Europese Unie. Lukt het ons continent om een voet tussen de deur te krijgen en bijvoorbeeld te werken aan eigen oplossingen voor de cloud, chips of andere technologie? En wat gaat technologie doen met onze manier van werken? Bijvoorbeeld door digitale transformatie, waarbij we op veel meer professionele manieren gebruik kunnen maken van technologie. Of verplaatsen we ons steeds meer naar spatial computing, waar bedrijven als Apple (met de Vision Pro) en Meta (met hun Quest-lijn) van dromen? De Technoloog schuwt geen enkel onderwerp. Van AI naar ruimtevaart, van chips naar het metaverse en van mobiele telefonie naar ICT-recht. Iedere week met de beste experts en beslissers uit hun werkveld. In een nieuwsgierig gesprek van een uur krijgt de luisteraar wekelijks een mini-college over het desbetreffende onderwerp. De presentatoren proberen, samen met de luisteraar, iedere week nieuwe dingen te leren over technologie en innovatie. Over de podcast Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg bedachten De Technoloog na een uitzending van een ander programma: BNR Digitaal. Herbert wilde, samen met Ben, langer en uitgebreider doorpraten over technologie, zonder de restricties van een radioformat. De Technoloog werd geboren. Aan het eind van ieder jaar interviewen Herbert en Ben traditiegetrouw elkaar. Over hun eerste techverhalen, hun belangrijkste momenten van het jaar of over de toekomst. In de zomer van 2023 vierde De Technoloog zijn 350ste aflevering. Het team Herbert Blankesteijn is oprichter en presentator van de De Technoloog. Vanaf 1982 doet hij verslag van de techwereld. Herbert is gek van internet, mobiliteit, ruimtevaart en slimme klimaatoplossingen. Naast De Technoloog begon Herbert ook het programma BNR Digitaal. Hij maakt nog wekelijks de Cryptocast en Space Cowboys voor BNR. Ben van der Burg is IT-ondernemer en voormalig topschaatser. Ben is bezeten door technologie en wordt enthousiast van gadgets, elektrische auto's, goede businessmodellen en de toekomst. Naast De Technoloog is hij wekelijks te horen als co-host in BNR Digitaal. Ook schuift hij regelmatig aan bij Vandaag Inside, Op1 of andere talkshows, om te praten over het laatste nieuws rond technologie. Mark Beekhuis is de vervangend presentator voor De Technoloog. Hij presenteert ook regelmatig andere programma's voor BNR Nieuwsradio en is tevens redacteur en podcastmaker voor die zender. Daniël Mol is redacteur van De Technoloog. Hij voegde zich in 2021 bij het team en is ook redacteur van de Cryptocast en BNR Digitaal.