Dure boodschappen, zelfs de huismerken helpen niet meer
FD Dagkoers - Een podcast door Het Financieele Dagblad
Nederlandse goede doelen hebben samen ruim 1,6 miljard euro belegd in effecten, maar de rendementen over 2022 zijn dramatisch. Vorig jaar zagen goede doelen als het Kansfonds, de Hartstichting en Kinderpostzegels gezamenlijk circa 250 miljoen euro verdampen. Wat dat koersverlies betekent voor de goede doelen zelf, en of ze dit verlies ooit nog kunnen herstellen, hoor je van redacteur Gerben van der Marel. Lees: Slecht beursjaar legt goede doelen op de pijnbank Mandemakers trekt de macht naar zich toe bij e-bikefabrikant Stella. DM Equity Partners, de investeringsmaatschappij van keukenondernemer Ben Mandemakers, heeft zijn belang uitgebreid van 35% naar een meerderheid. En dat terwijl de e-bikefabrikant nog altijd met een zeer uitdagende markt te maken heeft, vertelt onderzoeksjournalist Sonny Motké. Lees: Mandemakers trekt macht naar zich toe bij Stella Wie wil beknibbelen op de boodschappen, bespaart steeds minder met het overstappen op huismerken. De prijzen van huismerken zijn in de supermarkt sinds de uitbraak van de Oekraïneoorlog namelijk sneller en meer in prijs verhoogd dan A-merk-artikelen. Doperwten, wasmiddel of hagelslag van een huismerk zijn weliswaar nog steeds voordeliger, maar het relatieve prijsgat met de bekende A-merken wordt kleiner. Dat blijkt uit aankoopgegevens en prijsontwikkelingen die databedrijf Hiiper heeft geanalyseerd. Redacteur Richard Smit vertelt je of supermarkten proberen een slaatje te slaan uit de inflatie. Lees: Huismerken iets sneller duurder geworden dan A-merkenSee omnystudio.com/listener for privacy information.