Hoe werd matcha een statussymbool?

Randstedelijke twintigers bestellen massaal matcha bij de koffiebar. Hoe groeide deze dure, groene, Japanse drank in korte tijd uit tot een statussymbool én een miljardenindustrie? En waarom zijn juist angstige Gen Z'ers bereid om zeven euro voor deze delicatesse te betalen? En: kan deze groene poeder een burn out voorkomen? Jessica Kuitenbrouwer en Jonas Kooyman praten je bij, in deze tweede aflevering van Havermelkelite, de podcast. Besproken artikelen:  Financial Times - For runners, marathons have become the new ‘fashion weeks’ The Guardian - ‘When I wear this shirt, I feel part of a tribe’: how running club merch became a marker of cool Curbed - The Immediately Outdated Renovation Vox - “Good taste” is all about class anxiety WWD - Can Matcha Cure Burnout?  NRC - Ze staat om zes uur op en is jaloersmakend succesvol: de opkomst van ‘That Girl’ Anouk Kootstra - Een jas die past (Naked taste, Pierre Bourdieu)  Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Alpro.

Om Podcasten

Waarom drinkt iedereen opeens matcha? Is het krijgen van meerdere kinderen een nieuw statussymbool? Hoe kan het dat de halve Randstad op Salomon-sneakers rondloopt? En waarom dromen zoveel twintigers en dertigers over het bezitten van een gietijzeren braadpan van het Franse merk Le Creuset? In de podcast Havermelkelite bespreekt schrijver, journalist en geestelijk vader van de HME, Jonas Kooyman (34), de belangrijkste statussymbolen en trends die spelen in de wereld van jonge stedelingen. Dit doet hij samen met columnist, schrijver en trend- en lifestyle journalist Jessica Kuitenbrouwer (30). Klik op volg om nooit meer de laatste trends te missen!