#10: Overleeft de score buiten beeld?

Dit jaar wordt de onder Grammy’s bedolven Hollywoodcomponist John Williams 90. Hoog tijd, vinden Joris en Guido, om eens klassiek te kletsen over filmmuziek. Wat typeert een goede soundtrack? Welke muziek houdt zich buiten de bioscoop staande? En wie was de meester van de oorwurm? Tijdens hun ontdekkingsreis blijven de heren niet hangen in Amerika, maar doen ze ook Polen, Rusland, Italië en ons eigen Nederland aan. O ja, en nog iets: is die Williams niet gewoon een ordinaire jatter? Muziekfragmenten: - Alfred Newman, 20th Century Fox Fanfare - Erich Wolfgang Korngold, Main Title uit Captain Blood, Brandenburg Philharmonic Orchestra Potsdam o.l.v. Richard Kaufman - Erich Wolfgang Korngold, Main Titleuit Kings Row, National Philharmonic Orchestra o.l.v. Charles Gerhardt - John Williams, Main Theme uit Star Wars - John Williams, Main Theme uit Jaws - Antonín Dvorák, Allegro con fuocouit de Negende symfonie, New York Philharmonic o.l.v. Leonard Bernstein - Otto Ketting, Alleman, Concertgebouworkest o.l.v. Piet Ketting, https://www.youtube.com/watch?v=VV6ITZovMdw - Ennio Morricone, Main Theme uit The Good, the Bad and the Ugly - Ennio Morricone, Man with a Harmonicauit Once Upon a Time in the West - Ennio Morricone, Mandolinate uit Le streghe(fragment: La terra vista dalla luna) - Sofia Goebaidoelina, Mowgli, https://www.youtube.com/watch?v=x9PtyyimY6Y - Zbigniew Preisner, Thou shalt not kill uit Dekalog - Tan Dun, After Tonight uit Film Music Sonata, Ralph van Raat

Om Podcasten

Duizend jaar klassieke muziek, zie daar maar eens wegwijs in te worden. De muziekjournalisten Guido van Oorschot (de Volkskrant) en Joris Heynen (Luister) zijn je maandelijkse gids in de nieuwe podcastserie Klassieke klets. Ze praten en luisteren, met soms een gepeperde mening en dan weer een korrel zout. Waarom val je voor een stem? Schrijft Einaudi ook weleens iets goeds? Een oude rot en een jonge god bezorgen je graag een uurtje rode oren.