#21: Lucide Lucie

Te gast aan tafel: Lucie Horsch! Ze is al jaren een vermaarde blokfluitist, maar duikt ook steeds vaker op als pianist en zangeres. En toch is ze pas 23. Aan Joris en Guido vertelt ze over musici die haar inspireren, van de mezzosopraan Lorraine Hunt tot de kora-speler Ballaké Sissoko. Ze gooit een steen in de vijver van diversiteit en inclusie. Strenge subsidie-eisen aan kunstenaars? Laat ze lekker vrij, vindt lucide Lucie. Als de overheid het muziekonderwijs serieus neemt, volgt de kansengelijkheid vanzelf. Zelf speelt ze trouwens zo divers als maar kan. Luister maar naar dat swingende stukje Charlie Parker, of die oermelancholieke traditional. Speellijst: * Zequinha de Abreu, Tico tico, arr. Charlie Parker, Lucie Horsch (blokfluit), Fuse * Passages in Imitation of the Trumpet, Pedro Memelsdorff (blokfluit), Andreas Staier (klavecimbel) * Georg Friedrich Händel, ‘New Scenes of Joy’, uit: Theodora, Lorraine Hunt Lieberson (mezzosopraan), Orchestra of the Age of Enlightenment o.l.v. Harry Bickett * Ludwig van Beethoven, Pianosonate nr. 31 (Op. 110), deel III (Adagio ma non troppo), Aleksej Ljoebimov * traditional: She Moved Through the Fair, Lucie Horsch (blokfluit) * Sinanon saran (Chant de griot), Kassé Mady Diabaté (zang), Ballaké Sissoko (kora), La Capella Reial de Catalunya o.l.v. Jordi Savall

Om Podcasten

Duizend jaar klassieke muziek, zie daar maar eens wegwijs in te worden. De muziekjournalisten Guido van Oorschot (de Volkskrant) en Joris Heynen (Luister) zijn je maandelijkse gids in de nieuwe podcastserie Klassieke klets. Ze praten en luisteren, met soms een gepeperde mening en dan weer een korrel zout. Waarom val je voor een stem? Schrijft Einaudi ook weleens iets goeds? Een oude rot en een jonge god bezorgen je graag een uurtje rode oren.