#24: Wat maakt een meesterwerk?

Vraag van een trouwe luisteraar: wat maakt een werk tot een meesterwerk? Simpel, dachten Guido en Joris. Maar een sluitend antwoord formuleren bleek nog niet zo makkelijk. De klassieke kletsers gaan daarom te rade bij een paar persoonlijke favorieten. En nee, niet de Matthäus! Via bejubelde muziek en vergeten noten bereiken ze een soort van conclusie. Speellijst* Claudio Monteverdi, ‘Possente spirto, e formidabil nume’, uit L’Orfeo. Valerio Contaldo (tenor), Cappella Mediterranea o.l.v. Leonardo Garcia-Alarcón* Jean Gilles, Graduel, uit Requiem. La Chapelle Royale o.l.v. Philippe Hereweghe* Joseph Haydn, Kyrie, uit Nelsonmis. The English Concert and Choir o.l.v. Trevor Pinnock* Franz Schubert, Adagio, uit Strijkkwintet. Alban Berg Quartett, Heinrich Schiff (cello)* Arvo Pärt, Ode III, uit Kanon Pokajanen. Cappella Amsterdam o.lv. Daniel Reuss* Louis Andriessen, uit De Staat.  Los Angeles Philharmonic Orchestra, Synergy Vocals o.l.v. Reinbert de Leeuw

Om Podcasten

Duizend jaar klassieke muziek, zie daar maar eens wegwijs in te worden. De muziekjournalisten Guido van Oorschot (de Volkskrant) en Joris Heynen (Luister) zijn je maandelijkse gids in de nieuwe podcastserie Klassieke klets. Ze praten en luisteren, met soms een gepeperde mening en dan weer een korrel zout. Waarom val je voor een stem? Schrijft Einaudi ook weleens iets goeds? Een oude rot en een jonge god bezorgen je graag een uurtje rode oren.