11: NANDOLEAKS: REAL TALK MET YES-R #11

NANDOLEAKS: REAL TALK PODCAST MET FERNANDO - Een podcast door Fernando Halman

Categorieën:

"Jammer dat we je nog weinig zien, man!" Het is een vraag die Yes-R echt niet meer aan kan horen. Als je even op zijn Instagram kijkt, kan je zien dat hij allesbehalve stilzit. Een paar weken geleden bracht hij nog On The Road uit, hij doet 120 shows per jaar en is regelmatig op televisie te zien als gast of presentator. Krijgt hij te weinig waardering van de huidige generatie? Of heeft hij daar helemaal geen behoefte aan? Dat en nog veel meer bespreekt Fernando met Yesser in Real Talk. LEGEND "Ik ben altijd on top of the game geweest." Voor Yes-R is het frustrerend als mensen denken dat hij gestopt is met muziek maken. Hij hoeft niet altijd erkenning te hebben, maar een beetje waardering zou fijn zijn. "Voor sommigen is mijn muziek jeugdsentiment en ben ik een legend, voor anderen ben ik afgeschreven." De rapper, acteur en presentator geeft toe dat de frustratie soms heeft geleid tot "baggertracks", omdat hij simpelweg wilde voldoen aan bepaalde verwachtingen.  HUIDIGE GENERATIE Hoe hij naar de nieuwe generatie rappers kijkt, noemt hij dubbel. Aan de ene kant is hij heel blij dat al het harde werken zich nu eerlijk terugbetaald - in de tijd dat zijn video's miljoenen keren bekeken werden op YouTube, ontving hij daar amper geld voor. "Daar hebben wij eerlijk gezegd ook wel ons steentje aan bijgedragen door hiphop op dat niveau te brengen." Aan de andere kant vind hij ook dat de muziekscene tegenwoordig teveel om business draait. "Jammer dat het lijkt alsof het grootste gedeelte van de nieuwe generatie een bepaalde klik is die continu alleen maar tracks solo of met elkaar maken. [...] ik zou het tof vinden als scene met elkaar werkt uit liefde voor muziek. soms word er te businesswise naar gekeken."  BEGIN Yes-R begon met rappen toen hij 16 jaar was. Hij werd geïnspireerd door Eminem en natuurlijk zijn neef Ali B. Zijn echte doorbraak begon toen hij in de rapformatie D-men zat. Ze hadden grote dromen, maar weinig middelen en kregen meer bekendheid nadat ze begonnen met rappen op gestolen Amerikaanse beats.  "We hadden alleen de garage van de ouders van Lange Frans om als studio te gebruiken." WANT HET IS ALI EN YES-R Op een gegeven moment viel de groep uit elkaar en besloot Yes-R te tekenen bij Spec. Dat was toen nog een minilabel bestaande uit drie werknemers die vanuit een gehuurde woonkamer werkten. In die periode leerde Yes-R heel veel van Ali B: "Zakelijk is 'ie supersterk en hij kan heel goed artiesten begeleiden."  Na bijna tien jaar, kwam ook een eind aan zijn periode bij Spec. Yes-R wilde meer uitdaging en wilde verder groeien. "Ik kreeg daar niet de middelen om mij meer te ontwikkelen." En veelbesproken breuk waardoor er vanzelfsprekend ook enige onenigheid tussen Yes-R en Ali B ontstond. Maar nu is alles weer koek en ei volgens Yes-R. Mogelijk komt er zelfs weer een samenwerking van de neven uit. Als ze tenminste een plekje in hun superdrukke agenda's kunnen vrijmaken. "We zijn nog steeds cool met elkaar. Er was een gezonde afstand tussen ons, zodat we het konden laten bezinken."  KLASSIEKERS In de tijd bij Spec bracht Yes-R heel wat klassiekers uit. Een (solo)track die hij waarschijnlijk nooit meer kan overtreffen, is toch wel Mijn Pad: "Ik kan niet meer rappen over skeerheid als toen." Het nummer ontstond volgens hem ooit uit hongerigheid om het te maken: "Ik wilde een track waarin ik in 3 coupletten mijn dromen kon vertellen, en mijn pijn en emotie kon uiten."  Een andere legendarische Yes-R-track is natuurlijk Uit Elkaar. Voor hem een bijzonder nummer, omdat hij met de lovesong al zijn uiteenlopende fans wist te raken. Gillende jonge meisjes én 'gangsters' konden zich in de track herkennen. "Uit Elkaar is geschreven in de puurste vorm. Mijn hart was op dat moment gebroken. Ik had een relatie van drie jaar en we gingen net samenwonen toen het uit ging. Het was best wel hefti