Zo word je steenrijk (of voel je je althans zo) - de Psychologie van Geld

Normale Mensen Bestaan Niet - Een podcast door Astrolads - Donderdagen

Ben je goed met geld of niet? Waar zou dat door komen? En is dat te leren? Waarom zijn we zo geobsedeerd door geld? Psychologen Lennard Toma en Thijs Launspach hebben het in deze aflevering over de psychologie van geld. Ze bespreken hoe het is om arm te zijn en wat voor effecten dat heeft op je leven. En ook hoe het is om rijk te zijn en wat dat allemaal met je doet. En je krijgt nog een geinige tip rondom geld en gedoe in je leven.Bronnen en ander lees- en luister- en kijkvoer:- Check het YouTube kanaal van Gary Stevenson: Gary’s Economics: https://www.youtube.com/@garyseconomics over realistische ideeen rondom geld.- Het boek: Rich Dad Poor Dad is een mooie om beide kanten van het rijk en arm spectrum te zien.- Psychology of Money, een boek van Morgan Housel vertelt over de gekke ideeën die mensen hebben over geld.- Rolf Dobelli is een columnist die cognitieve biases en geld combineert in zijn schrijven. https://www.dobelli.com/en/- Vriend van Thijs en Lennard: Mark Siegenbeek van Heukelom die bij Thijs Lindhout in de podcast zit om over geld te praten is een hele interessante: https://open.spotify.com/episode/7zgJsIe7LD9YnCzorcTEGV?si=a409d7523b5c49ff- En een tof blog over geld: Mr Money Mustache - https://www.mrmoneymustache.com/- Of check het boek van Sander Schimmelpenninck: Sander en de Brug over wat we kunnen doen om de eerlijkheid van welvaart beter te maken in Nederland.Nerd-literatuur: - Barnett, W. S. (1998). Long-term cognitive and academic effects of early childhood education on children in poverty. Preventive medicine, 27(2), 204-207.- Lervåg, A., Dolean, D., Tincas, I., & Melby‐Lervåg, M. (2019). Socioeconomic background, nonverbal IQ and school absence affects the development of vocabulary and reading comprehension in children living in severe poverty. Developmental science, 22(5), e12858.- Kaiser, A. P., & Delaney, E. M. (1996). The effects of poverty on parenting young children. Peabody Journal of Education, 71(4), 66-85.