'Grote webwinkels hebben contactgegevens niet op orde'

Tech Update | BNR - Een podcast door BNR Nieuwsradio

Categorieën:

Meer dan één op de drie van de grootste webwinkels in Nederland maken contactgegevens niet goed vindbaar voor consumenten. Daarmee overtreden ze de regels, zegt de Consumentenbond. De consumentenorganisatie deed onderzoek naar de 100 grootste webwinkels in Nederland. De Bond kon geen telefoonnummer vinden voor klanten van Amazon, eBay of Shein. De winkels stoppen de contactgegevens vaak in de algemene voorwaarden, of zijn alleen bereikbaar via een chatbot.  Sinds mei vorig jaar moeten bedrijven een telefoonnummer en e-mailadres voor klanten op hun website vermelden op een logische en goed vindbare plek. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org zegt tegen het ANP dat goed vindbare contactgegevens belangrijk zijn. Wel is het volgens directeur Marlene ten Ham onduidelijk wanneer contactgegevens - volgens de regels - vindbaar genoeg zijn. Verder in de Tech Update:  Google gaat met financiële steun van de Verenigde Staten ($50 miljoen) en Australië ($15 miljoen) internetkabels aanleggen in de Stille Oceaan. Dat meldt Reuters op basis van bronnen binnen de Amerikaanse regering. De kabels moeten kleine staatjes als Micronesië, de Marshall Eilanden en de Salomon Eilanden beter op het internet aansluiten. De westerse landen willen daarmee tegenwicht bieden aan China. Ook die wereldmacht investeert veel in de infrastructuur in de Stille Oceaan.  ASML gaat projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen zeker tot 2040 meehelpen met de bouw van betaalbare woningen voor midden- en lage inkomens. De stap doet denken aan Philips, dat begin vorige eeuw huizen bouwde voor het eigen personeel. ASML pakt het naar eigen zeggen anders aan: De chipmachinebouwer steunt ontwikkelaars, maar gaat zelf geen stenen stapelen. De woningen zijn ook niet exclusief voor werknemers van ASML. See omnystudio.com/listener for privacy information.