Israëlische campagne over oorlog met Hamas ook te zien in mobiele games

Tech Update | BNR - Een podcast door BNR Nieuwsradio

Categorieën:

Israël lanceert een grootschalige campagne met online advertenties, waarin beelden te zien zijn van aanvallen van Hamas. Die worden door het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken verkocht aan onder andere Google en Apple.  De campagne leidt tot de nodige onrust op sociale media. De reclames verschijnen namelijk ook in games op iPhones en iPads. Daardoor kunnen kinderen in aanraking komen met de gruwelijke taferelen die op de beelden te zien zijn. Kenniscentrum Jeugd & Media en meldpunt Helpwanted roepen ouders op om de games tijdelijk van de apparaten af te halen. Ook de politiek houdt zich bezig met de campagne. Volgens de VVD moet de toezichthouder ingrijpen om de advertenties bij kinderen vandaan te houden. En het Europarlement start een onderzoek ernaar. Verder in deze Tech Update: De VS gaan de export van chips naar China nog strenger beteugelen. Vooral voor nieuwe AI-technologie zijn nog geen exportrichtlijnen. Extra maatregelen moeten daar permanent verandering in brengen. En Minecraft heeft een bijzondere mijlpaal bereikt. Het videospel is 300 miljoen keer verkocht. De game is al sinds jaar en dag het meest verkochte spel ter wereld. Maar ook na 15 jaar blijft het op hoog tempo verkocht worden. See omnystudio.com/listener for privacy information.