Ook Nederlandse bedrijven stoppen met advertenties op platform X, voorheen Twitter.
Tech Update | BNR - Een podcast door BNR Nieuwsradio

Categorieën:
Zowel De Nederlandse Loterij als webwinkel Bol geven aan geen advertenties meer te plaatsen op sociale mediaplatform X, van eigenaar Elon Musk. Afgelopen week werd namelijk duidelijk dat die advertenties ook getoond werden naast antisemitische en haatdragende berichten op het platform. Een woordvoerder van Bol meldt aan ANP dat het bedrijf al sinds de aankoop van Twitter door Musk geen advertenties meer plaatst op het platform. Het bedrijf wil niet dat hun merk in verband wordt gebracht met de slechte contentmoderatie op het Amerikaanse platform. Vorige week bracht onderzoeksgroep Media Matters naar buiten dat antisemitische berichten getoond werden naast advertenties van grote bedrijven. Onder andere IBM en Apple trokken zich daarna terug van het platform. Nu volgen dus ook Nederlandse adverteerders. VodafoneZiggo adverteert nog wel, maar zegt wel onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Op dit moment analyseren zij wel wat voor berichten er naast hun advertenties getoond worden. Verder in deze Tech Update: EU voorlopig akkoord over onderling delen politiedata tussen lidstaten See omnystudio.com/listener for privacy information.