Het Bromvliegeffect

Een podcast door BNR Nieuwsradio

Categorieën:

28 Afleveringen

  1. #7 Waarom je op vakantie een ander mens bent

    Gepubliceerd: 15-6-2021
  2. #6 Zo pak je genderongelijkheid wél effectief aan

    Gepubliceerd: 8-6-2021
  3. #5 Begint een beter milieu écht bij jezelf?

    Gepubliceerd: 1-6-2021
  4. #4 Onderhandelen voor dummies (en pro’s)

    Gepubliceerd: 1-6-2021
  5. #3 Financiële life hacks: impulsief sparen en potjes

    Gepubliceerd: 1-6-2021
  6. #2 De supermarkt is een lab en jij bent de labrat

    Gepubliceerd: 1-6-2021
  7. #1 Stress onvermijdelijk? Onzin!

    Gepubliceerd: 1-6-2021
  8. Nieuw: Het Bromvliegeffect

    Gepubliceerd: 20-5-2021

2 / 2

Niets zo moeilijk als zorgen dat mensen niet alleen iets anders gaan denken, maar ook iets anders gaan dóén. Menig bedrijf of organisatie loopt hierop stuk, want de taaiste problemen draaien steeds weer om menselijk gedrag. Tegelijk is gedrag veranderen soms zo simpel als een vliegje in de wc-pot. Een ander plaatje op een verpakking. Of een paar extra woordjes op een poster. Een kleine nudge of een stukje keuze-architectuur kan mensen in beweging brengen- misschien niet om hun leven om te gooien, maar wel om een eerste stap te zetten. Succesvolle gedragsverandering is dus wel degelijk mogelijk! En professionals die daar goed in zijn, doorlopen eigenlijk altijd om dezelfde zeven stappen. Deze stappen vormen samen de Bromvliegmethode: een praktische aanpak die iedereen kan toepassen, thuis, in de samenleving of op het werk. Maar die zéker professionals zal helpen hun doelen te bereiken. Want al staat het misschien niet op je LinkedIn profiel, ben jij niet óók gedragsveranderaar van beroep? Het bromvliegeffect treedt op als kleine, alledaagse dingen stiekem grote invloed hebben op gedrag. Wetenschapper Eva van den Broek en reclamemaker Tim den Heijer zijn de auteurs van de gelijknamige boekenreeks en hosts van de BNR Bromvliegeffect podcast. In de populaire eerste serie vertelden ze welke soorten gedragseffecten er zijn, hoe ze heten en hoe je ze inzet. In de nieuwe reeks De Bromvliegmethode leren ze je stapsgewijs zélf gedrag te veranderen van klanten, burgers, collega’s én jezelf. Over de makers Eva van den Broek is gepromoveerd gedragseconoom en oprichter van Behavioural Insights Nederland. Ze zet gedragskennis en onderzoek in voor beter beleid en geeft regelmatig publiekslezingen. Tim den Heijer is creatief strateeg, copywriter, spreker en oprichter van B.R.A.I.N. Creatives. Hij heeft ruim 20 jaar reclame-ervaring en werkte voor veel van de bekendste merken ter wereld. Samen schreven Eva en Tim de bestseller Het bromvliegeffect (ook vertaald in Taiwan, China en Japan), Bromvliegeffect Junior en onlangs De bromvliegmethode.