Het Bromvliegeffect

Een podcast door BNR Nieuwsradio

Categorieën:

28 Afleveringen

  1. 7. EFFECTIEF NIETSZEGGEND

    Gepubliceerd: 14-5-2024
  2. 6. NEGATIEF DENKEN

    Gepubliceerd: 7-5-2024
  3. 5. HAASTTAAL

    Gepubliceerd: 30-4-2024
  4. 4. HERHAAL TAAL

    Gepubliceerd: 23-4-2024
  5. 3. GEBIEDENDE WIJS

    Gepubliceerd: 16-4-2024
  6. 2. ÓNZE TAAL

    Gepubliceerd: 9-4-2024
  7. 1. CONCRETER IS BETER

    Gepubliceerd: 2-4-2024
  8. 7. TEST - Of je plan werkt

    Gepubliceerd: 16-11-2023
  9. 6. HOE - Het plan voor gedragsverandering

    Gepubliceerd: 9-11-2023
  10. 5. HIER en NU - Zorg dat ze in actie komen

    Gepubliceerd: 2-11-2023
  11. Oproep - Wie verdient de Bromvliegaward?

    Gepubliceerd: 25-10-2023
  12. 4. WEL – Begrijp wat ze beweegt

    Gepubliceerd: 25-10-2023
  13. 3. NIET – Ontdek wat ze tegenhoudt

    Gepubliceerd: 18-10-2023
  14. 2. WIE - Ken je doelgroep

    Gepubliceerd: 12-10-2023
  15. 1. WAT - Bepaal je gedragsdoel

    Gepubliceerd: 12-10-2023
  16. Het Bromvliegeffect - Seizoen 2 - Trailer

    Gepubliceerd: 10-10-2023
  17. Luistertip van de redactie

    Gepubliceerd: 29-7-2022
  18. #10 Goede gewoontes? Vergeet wilskracht, omarm verleiding

    Gepubliceerd: 19-7-2021
  19. #9 Hoe de overheid je stiekem stuurt

    Gepubliceerd: 29-6-2021
  20. #8 Zo ga je je techverslaving te lijf

    Gepubliceerd: 22-6-2021

1 / 2

Niets zo moeilijk als zorgen dat mensen niet alleen iets anders gaan denken, maar ook iets anders gaan dóén. Menig bedrijf of organisatie loopt hierop stuk, want de taaiste problemen draaien steeds weer om menselijk gedrag. Tegelijk is gedrag veranderen soms zo simpel als een vliegje in de wc-pot. Een ander plaatje op een verpakking. Of een paar extra woordjes op een poster. Een kleine nudge of een stukje keuze-architectuur kan mensen in beweging brengen- misschien niet om hun leven om te gooien, maar wel om een eerste stap te zetten. Succesvolle gedragsverandering is dus wel degelijk mogelijk! En professionals die daar goed in zijn, doorlopen eigenlijk altijd om dezelfde zeven stappen. Deze stappen vormen samen de Bromvliegmethode: een praktische aanpak die iedereen kan toepassen, thuis, in de samenleving of op het werk. Maar die zéker professionals zal helpen hun doelen te bereiken. Want al staat het misschien niet op je LinkedIn profiel, ben jij niet óók gedragsveranderaar van beroep? Het bromvliegeffect treedt op als kleine, alledaagse dingen stiekem grote invloed hebben op gedrag. Wetenschapper Eva van den Broek en reclamemaker Tim den Heijer zijn de auteurs van de gelijknamige boekenreeks en hosts van de BNR Bromvliegeffect podcast. In de populaire eerste serie vertelden ze welke soorten gedragseffecten er zijn, hoe ze heten en hoe je ze inzet. In de nieuwe reeks De Bromvliegmethode leren ze je stapsgewijs zélf gedrag te veranderen van klanten, burgers, collega’s én jezelf. Over de makers Eva van den Broek is gepromoveerd gedragseconoom en oprichter van Behavioural Insights Nederland. Ze zet gedragskennis en onderzoek in voor beter beleid en geeft regelmatig publiekslezingen. Tim den Heijer is creatief strateeg, copywriter, spreker en oprichter van B.R.A.I.N. Creatives. Hij heeft ruim 20 jaar reclame-ervaring en werkte voor veel van de bekendste merken ter wereld. Samen schreven Eva en Tim de bestseller Het bromvliegeffect (ook vertaald in Taiwan, China en Japan), Bromvliegeffect Junior en onlangs De bromvliegmethode.